krzyż patee

logo

krzyż patee

Germania

logo

Germania

Wróć do strony Lotnictwo życiorys Przejdź do strony Niemieckie Asy

Paul Baumer

Pour Le MeriteZłoty Wojenny Krzyż Zasługi

Pour Le Merite

Krzyż Żelazny I i II klasy

Data urodzin : 15.05.1895                 Data śmierci : 15.07.1927

Paul Wilhelm Bäumer urodził się w Duisburgu, mieście leżącym w Nadrenii. Z zawodu był technikiem dentystycznym, miał też zamiłowanie do lotnictwa. Pierwsze z nim kontakty miał jeszcze przed 1914 rokiem i wtedy zaczął pobierać też pierwsze nauki pilotażowe. W sierpniu 1914 roku, zgłasza się ochotniczo do armii i po krótkim przeszkoleniu, w październiku skierowany zostaje na front zachodnii. Służy w piechocie i mimo wcześniejszego kontaktu z lotnictwem, nie udaje mu się przejść do sił powietrznych. Dopiero pod koniec 1916 roku zostaje skierowany do wojskowej szkoły lotniczej na przeszkolenie i kurs pilota myśliwskiego. W kwietniu 1917 roku zdobywa odznakę pilota i w maju otrzymuje przydział do eskadry myśliwskiej Jasta 5, której dowódcą był w tym okresie Werner Voss. W niej też uzyskuje swoje pierwsze laury wojenne, strącając 3 balony obserwacyjne.

Paul Baumer We wrześniu 1917 roku trafia do sławnej już Jasta 2, której pierwszym dowódcą był Oswald Boelcke. Eskadra ta na cześć, już nieżyjącego, dowódcy od 17.12.1916 roku, nosiła nazwę jego imienia. Bäumer związany był z tą jednostką do końca wojny, i zapisał się w jej historii jako jej najlepszy pilot. Uzyskał w niej 40 zwycięstw powietrznych. Pilotując Albatrosa V, w okresie wrzesień 1917-marzec 1918 uzyskuje 18 zwycięstw, później latając już na Fokkerze Dr I w maju 1918 roku osiąga kolejnych 5 strąceń. W okresie wrzesień-listopad 1918 roku, pilotując już Fokkera D VII, jego konto zamyka się liczbą 21 zwycięstw powietrznych. W sumie do końca wojny ma w swoim bilansie 43 strącenia. Służąc jeszcze w piechocie odznaczony zostaje Krzyżem Żelaznym II klasy, a będąc już lotnikiem jesienią 1917 roku otrzymuje Krzyż Żelazny I klasy. W 1918 roku zostaje udekorowany orderem "Pour le Merite" i Złotym Wojennym Krzyżem Zasługi i promowany do stopnia podporucznika.

Paul Baumer (z lewej) na wystawie lotniczej Berlin 1925 W grudniu 1918 roku, zostaje zdemobilizowany i powraca do cywila. Początkowo pracuje jako technik dentystyczny, ale ciagnęło go do latania. W 1919 roku pracuje przez krótki okres czasu w zakładach lotniczych "Blom & Voß" w Hamburgu. Poźniej w 1922 roku w Hamburgu, zakłada spółkę lotniczą pod nazwą: Baeumer-Aero-Gesellschaft (Flugzeugbau und Pilotenausbildung), która zajmowała się budową samolotów i nauką pilotażu, w której sam udzielał się jako instruktor. Firma ta w 1924 roku zmieniła nazwę na: Bäumer Aero GmbH i to w niej narodziła się konstrukcja nowatorskiego, jak na tamten okres samolotu o nietypowej sylwetce. Był to samolot Bäumer Aero B II "Sausewind", który bardzo szybko zdobył sławę i uznanie. Miał niebywałe własności aerodynamiczne, dzięki którym uzyskiwał duże prędkości lotu. Bito na nim kolejne rekordy szybkości. Paul Bäumer, jako jeden ze wspólników, wybrał się w 1927 roku do Kopenhagi na rozmowy handlowe, i tam podczas pokazu właściwości i możliwości tego samolotu zginął tragicznie. Pilotowany przez niego "Sausewind" B II uległ awarii i spadł do cieśniny Sund nieopodal Kopenhagi. Jego pogrzeb miał uroczystą oprawę, jego obelisk i nagrobek znajduje się w Hamburgu na cmentarzu Ohlsdorfer Friedhofs. Od 21.04.1936 roku, jedna z ulic Berlina, położona w dzielnicy Tempelhof-Schöneberg, nosi nazwę jego imienia.

To jak na razie są wszystkie informacje pozyskane i znalezione na temat tego pilota. Z czasem biografia ta zostanie poszerzona o nowe informacje, które postaram się uzyskać z innych źródeł.

Samolot Bäumer Aero B II Sausewind 1925 rok Nagrobek Paula Baumera

Powrót na stronę Niemieckie Asy


Copyright 2004 © by Home Page : All rights reserved. ®