krzyż patee

logo

krzyż patee

Germania

logo

Germania

Wróć do strony Lotnictwo życiorys Przejdź do strony Niemieckie Asy

Ernst Udet

Pour Le MeriteKrzyż Żelazny I i II klasy

Pour Le Merite

Pruski Królewski Krzyż Rycerski z Mieczami HohenzollernówKrzyż Rycerski

Data urodzin : 26.04.1896                 Data śmierci : 17.11.1941

Ernst Udet urodził się we Frankfurcie nad Menem w Hessen-Nassau. Był synem inżyniera Adolfa Udeta. Rodzina Ernsta wkrótce po jego narodzinach przeniosła się do Monachium. Tam Udet dorastał i uczęszczał w latch 1906-1913 do gimnazjum. Zawsze był pełen entuzjazmu, ale był średnim uczniem. Bardzo interesowało go jednak szybko rozwijające się lotnictwo. W 1909 roku z paroma przyjaciółmi założył lotniczy klub w Monachium "Aero-Club München". Zajmowali się budową szybowców, na których próbowali wykonywać loty. Po zakończeniu szkoły Ernst pracował w firmie ojca produkującej bojlery i systemy grzewcze. Po wybuchu wojny Udet chciał koniecznie wstąpić w szeregi armii. Ale nigdzie nie chciano go przyjąć, głównie z powodu zbyt niskiego wzrostu (160 cm). Ale tak się złożyło, że niemiecki klub pomocy motocyklowej "ADAC" szukał kierowców posiadających motocykle do służby łącznikowej. Ponieważ Udet posiadał motocykl, zapisał się.

Ernst Udet W ten sposób dostał się do armii. W sierpniu i wrześniu 1914 roku służył w okolicach Wogezów w Alzacji. We wrześniu przydarzył mu się jednak poważny wypadek i został zwolniony ze służby. Wrócił do Monachium. Od razu podjął działania, by znowu wstąpić do służby. Zgłosił się do bawarskich oddziałów lotniczych w Schleisheim, ale z uwagi że nie był oficerem ani pilotem, został odrzucony. Ponieważ był uparty, dzięki pomocy Zakładów Lotniczych "Otto" - firmy budującej samoloty z licencji, rozpczął w niej naukę pilotażu. Tam też zdał egzamin na pilota pod koniec kwietnia 1915 roku i powrócił do Schleisheim, aby zgłosić się do służby. Ale teraz okazało się, że był za młody. W tej sytuacji zapisał się do wojskowego odziału szkolącego pilotów wojskowych, do którego został przyjęty. Po ukończeniu szkolenia 4 września 1915 roku za sprawą porucznika Justinusa, którego został pilotem, przeniósł się do Flieger Abteilung 206 w Heiligkreuz koło Kolmaru w Alzacji. W ten sposób po licznych kłopotach pertubacjach rozpoczął służbę wojskową w lotnictwie, już jako etatowy pilot. Z porucznikiem Justinusem, Udet latał na obserwacyjnym Aviatiku B. Przeważnie wykonywali razem misje korygowania ognia artyleryjskiego.

POCZĄTKI KARIERY LOTNICZEJ :

Ernst Udet 14 września 1915 roku, mając defekt samolotu, udaje mu się bezpiecznie powrócić na macierzyste lotnisko. Dzięki temu wyczynowi i za uratowanie dla ojczyzny samolotu, Udet został odznaczony Żelaznym Krzyżem II Klasy. Niedługo potem zostaje przeniesiony do 206 Bojowego Dywizjonu Jednomiejscowców w Habsheim. Służąc w tej jednostce będąc sierżantem, 3 marca 1916 roku odnosi swoje pierwsze zwycięstwo powietrzne, za które zostaje odznaczony Krzyżem Żelaznym I klasy. W Habsheim Udet stacjonował do początku 1917 roku, zestrzeliwując w tej okolicy jeszcze 3 maszyny. 206 Bojowy Dywizjon Jednomiejscowców został przemianowany na 15 eskadrę myśliwską Jagdstaffel 15 ( w skrócie - Jasta ) i przeniesiony do La Selve w marcu 1917 roku. Po zmianie nazwy i dyslokacji jednostki na nowe miesjce, 24 kwietnia 1917 roku Ernst Udet odniósi swoje 5 zwycięstwo. Od tej pory przysługiwało mu już miano asa myśliwskiego. W okresie służby w tej jednostce Udet stracił wielu przyjaciół: kolegę z pokoju Essera, dowódcę porucznika Reinholda, Puza, Glinkermanna i innych. Pod koniec kwietnia 1917 porucznik Heinrich Gontermann przejął dowództwo nad eskadrą, po śmierci Reinholdta. 5 maja 1917 roku ma na swym koncie już 6 strąceń. W połowie 1917 roku Udet przeniósł się do Jasta 37, eskadry stacjonującej we Flandrii. W Jasta 15, w której stracił wszystkich starych przyjaciół, nie mógł już wytrzymać. W lutym 1918 roku awansuje na porucznika i obejmuje dowództwo nad tą eskadrą. Do marca 1918 roku miał na swym koncie 19 zwycięstw.

NAJBARDZIEJ DONIOSŁY OKRES SŁUŻBY :

Albatros D III Udeta 15 marca 1918 Richthofen złożył Udetowi propozycję, aby dołączył do jego 1 Pułku Myśliwskiego (Jagdgeschwader I), który składał się z Jast 4, 6, 10 i 11. To był dla Udeta wielki zaszczyt i bez wachania przyjmuje propozycję. 26 marca 1918 roku przybywa do słynnej jednostki Richthofena i od razu lecąc na Fokkerze Dr I, uzyskuje 20 zwycięstwo powietrzne. Następnego dnia, 27 marca Udet strącił 21 samolot, a Richthofen dał mu dowództwo nad Jasta 11. Już nazajutrz, 28 marca Udet prowadził 11 Eskadrę do boju i nie zawiódł - zestrzelił swego 22 przeciwnika. Udet miał więc udany początek w Jasta 11. Później jednakże zaczęły się kłopoty. Udet nabawił się infekcji uszu i loty stawały się dla niego katorgą. Udało mu się jeszcze 6 kwietnia zestrzelić kolejnego przeciwnika, osiągając 23 zwycięstwo, ale jak tylko Richthofen dowiedział się o jego kłopotach, wysłał go na leczenie. Fokker Dr I Udet wrócił do domu do Monachium by wyleczyć ropiejące uszy. Odwiedził swoją rodzinę. Do domu przyszło do niego zawiadomienie o nadaniu mu ( 9 kwietnia ) najwyższego pruskiego odznaczenia-orderu "Pour le Merite". Niestety również tam z gazet dowiedział się o śmierci Manfreda von Richthofena, zestrzelonego 21 kwietnia 1918 roku. Ernst Udet Po koniec maja 1918 roku Udet wrócił na front i objął krótkotrwałe dowództwo nad 1 Pułkiem Richthofena, które rychło potem przejmuje od niego Goering. Bardzo szybko dostaje nowy przydział służbowy i zostaje dowódcą Jasta 4, wchodzącą w skład tego Pułku. Pomimo klęsk ponoszonych przez niemieckie armie lądowe i przeważającego liczebnie przeciwnika w powietrzu dla Ernsta i pozostałych pilotów Pułku Richthofena polowania były dobre. W czerwcu Udet zestrzelił 12 maszyn, podnosząc konto do 36 zwycięstw. 29 czerwca jednakże został zestrzelony, ratuje go przed śmiercią skok ze spadachronem. Nazajutrz - 30 czerwca zestrzelił swego 36 przeciwnika. 1 lipca Udet strącił dwie maszyny, a 2 i 3 lipca po jednej, zaokrąglając w ten sposób swoje konto do 40 zestrzeleń. Został w nagrodę wysłany na czterotygodniowy urlop. Powraca z niego 1 sierpnia i z miejsca uzyskuje kolejne 3 strącenia powietrzne. 8 sierpnia również zestrzelił 3 maszyny, a już 10 sierpnia Udet na koncie miał 51 zestrzeleń, a w sumie przez cały sierpień 1918 roku strącił 20 wrogich maszyn, zaokrąglając konto do 60 zwycięstw. We wrześniu ponownie udaje się na urlop, a kiedy z niego powraca udaje mu się w październiku uzyskać jeszcze 2 zwycięstwa. Rychło potem następuje koniec wojny, podpiane zostaje w listopadzie 1918 roku zawieszenie wojny. Ernst Udet kończy więc wojnę mając na koncie 62 zestrzelenia powietrzne, co dało mu drugie miejsce w hierarchii niemieckich asów myśliwskich, wyprzedzał go tylko słynny Manfred von Richthofen.

DALSZE LOSY - OKRES MIĘDZY WOJENNY :

Ernst Udet-kadr z filmu Białe Pekło (1929) Po klęsce Niemiec Ernst Udet zostaje zdemobilizowany. Już jako osoba cywilna musiał znaleźć sobie inne zajęcie. Cieszył się dośc dużą popularnością, a z czynnego latania nie zrezygnował. Stał się pilotem akrobacyjnym i popisowym, występując na publicznych lotniczych pokazach. Pomimo zakazów Traktatu Wersalskiego, odnośnie rozwijania w Niemczech lotnictwa, w październiku 1922 roku, Ernst zakłada w Augsburgu własną wytwórnię lekkich samolotów sportowych "Udet Flugzeugbau GmbH". Jednakże po 3 latach firma ta znajduje się na krawędzi bankructwa.Wobec tego faktu rezygnuje z jej prowadzenia. Firma ta przemianowana w 1926 roku na "Bayerische Flugzeugwerke BFW AG", wkrótce wchłonęta została przez pobliskie zakłady Messerschmitt Flugzeugwerke GmbH z Bambergu. W 1938 przemianowana na Messerschmitt AG. On sam powraca do latania akrobacyjnego. Jego liczne i częste popisy lotnicze stały się sławne, tym bardziej że uchodził przecież za"żywą legendę", jako bohater narodowy i najlepszy, niemiecki as myśliwki. Rozgłos jaki zyskał i sława jaką posiadał, związały go na dłuższy czas z przemysłem filmowym. W latch 1929-1933 zaczął występować w bardzo głośnych i znanych filmach, w których występowała ówczesna niemiecka gwiazda filmowa - Leni Riefenstahl. Wystąpił w takich produkcjach kinowych jak : "Białe Piekło" Ernst Udet-kadr z filmu SOS - Góra Lodowa (1933) (1929), "SOS - Góra lodowa" (1933). Jednocześnie nadal występuje na lotniczych pokazach akrobatycznych, zarówno w Niemczech jak i w Stanach Zjednoczonych i Argentynie. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera w 1933 roku, za przyczyną jego przyjaciela z lat wojny-Hermanna Goeringa związuje się z nową władzą w Niemczech. 01.05.1933 roku wstępuje w szeregi NSDAP, i zostaje jej członkiem. W 1935 roku występuje w swoim ostatnim filmie kinowym "Cud Latania", i jeszcze w tym samym roku, ponownie wstępuje do służby czynnej w armii w randze generała. Swoje dalsze losy wiąże z nowymi siłami powietrznymi - Luftwaffe, na czele których stanął Hermann Goering.

SŁUŻBA   W   LUFTWAFFE :

Ernst Udet generał Luwtwaffe W lutym 1936 roku zostaje mianowany Inspektorem lotnictwa myśliwskiego i bombowców nurkujących. 09.06.1936 roku zostaje mianowany na stanowisko szefa Departamentu Technicznego Luftwaffe, który zajmował się m.in. rozwijaniem i wypróbowywaniem nowego sprzętu lotniczego i broni. Nadal był czynnym pilotem. Jako pilot oblatywacz, w 1938 roku na samolocie Heinkel He 100, ustanawia nowy rekord świata w prędkości. Uzyskał na tym nowym samolocie Ernst Udet generał Luwtwaffe szybkość wynoszącą 634,32 km/h. 01.02.1939 roku, będąc już szefem Departmentu Technicznego Luftwaffe, zostaje też mianowany szefem Departamentu Uzbrojenia Lotniczego, i w ten sposób zostaje Generalnym Zbrojmistrzem Luftwaffe. Do jego dotychczasowych obowiązków doszły jeszcze nowe : formowanie oddziałów, służb transportu i zaopatrzenia. Udet, raczej godny miłości artysta niż gryzipiórek, stał się tym samym organizatorem najważniejszego zakresu zadań w Luftwaffe, nie mając do tej ciężkiej pracy potrzebnych kwalifikacji i umiejętności. Zupełnie nie znał się na tym, co należało do jego obowiązków i czynności. Pozbawiony umiejętności organizacyjnych i wiedzy technicznej źle kierował podległymi mu 26 wydziałami. Po zwycięstwie nad Francją latem 1940 roku, w lipcu zostaje odznaczony Krzyżem Rycerskim i awansowany do stopnia generała pułkownika. Po porażce Luftwaffe w Bitwie o Anglię, Goering szukając winnego, upatrzył sobie Udeta na kozła ofiarnego. Zdając sobie sprawę iż nie radzi sobie w pełnieniu swoich obowiązków, szykanowany przez Goeringa, popada we frustrację i alkoholizm, co odbija się na jego zdrowiu. Błędy jakie popełnił w zarządzaniu były jedną z przyczyn kryzysu produkcji samolotów dla Luftwaffe w roku 1941. Po kolejnych i coraz częstszych kłótniach z Goeringiem, w chwili załamania nerwowego i silnego stresu, popełnia samobójstwo w Berlinie 17.11.1941 roku, strzelając do siebie z pistoletu. Władze III Rzeszy podały do oficjalnej wiadomości, iż przyczyną jego śmierci był wypadek lotniczy. Jego pogrzeb miał uroczystą oprawę i odbył się na koszt państwa. Pochowany został na berlińskim Cmentarzu Inwalidzkim ( Invalidenfriedhof ). Jego grób wraz z cmentarzem został zniszczony kilkanaście lat po wojnie w 1961 roku, bowiem znajdował się na terenie, gdzie wybudowano Mur Berliński. 29.04.1957 roku, jedna z ulic Berlina, położona w dzielnicy Tempelhof-Schöneberg, została nazwana jego imieniem.

nagrobek Udeta
" Przeznaczenie leży w naszych własnych rękach, niezależnie od tego, czy
chcemy zostać handlowcem, czy żołnierzem; czy chcemy cieszyć się
życiem, czy z założenia nie cenimy swego szczęścia zbyt wysoko -
swoim istnieniem zawsze wnosimy malutką kartę do wiecznego biegu historii."


słowa Ernsta Udeta z przedmowy jego książki : " As Żelaznego Krzyża " (1935)

nagrobek Udeta nagrobek 21.01.2004 Po zburzeniu muru i zjednoczeniu Niemiec, dawny cmentarz został odtworzony, a wraz znim i nagrobek Udeta. Oba zdjęcia po lewej przedstawiają jego obecny stan i wygląd. Jedno z tych zdjęć pochodzi z dnia 21.01.2004 roku.


Większość tekstu tej biografii została zaczerpnięta z bardzo dobrego polskiego serwisu, którego tematem jest Lotnictwo z okresu Pierwszej Wojny Światowej. Zapraszam do jego odwiedzenia znajduje się w nim wiele bardzo ciekawych informacji związanych z tym tematem. Serdecznie i gorąco polecam zajrzeć. Obok zamieszczam link do tej witryny :
www.republika.pl/zbyhu


Powrót na stronę Niemieckie Asy


Copyright 2004 © by Home Page : All rights reserved. ®