medal Pour Le Merite

     Pour
    Le  Merite

Godło II Rzeszy

Armia Niemiecka w czasie I w.ś.
1914 - 1918

medal Pour Le Merite


Flaga wojenna

HOCHSEEFLOTTE - KRĄŻOWNIKI LINIOWE

Flaga wojenna


Wielkie okręty liniowe


Okręty liniowe


Pancerniki obrony wyb.


Krążowniki pancerne


Krążowniki lekkie

O Hochseeflotte - wstęp
powrót do strony

Hochseeflotte w 1914 roku
powrót do strony

Dowództwo 1914 - 1918
wykaz z lat wojny

Typ VON DER TANN ( zasilenie floty 1910 ) :

Ogólne i podstawowe dane techniczne dla okrętów tego typu:

wyporność standardowa : 19.370 t;
wymiary (dł.,szer.,zanurzenie) : 171,7 x 26,6 x 8,1 m;
prędkość : 24,8 - 27,4 węzła (mile morskie na godzinę);
uzbrojenie : 8 dział 280 mm, 10 dział 150 mm, 16 dział 88 mm,
(1916 zamienione na 4 dz. plot 88 mm), 4 rury torped. 450 mm;
opancerzenie : pancerz burtowy - 250 mm, pancerz art. gł. - 230 mm

Nazwy jednostek tego typu :

Von der Tann    szczegółowe informacje o okręcie >>>   więcej

Typ MOLTKE ( zasilenie floty 1911 - 1912 ) :

Ogólne i podstawowe dane techniczne dla okrętów tego typu:

wyporność standartowa : 22.979 t;
wymiary (dł.,szer.,zanurzenie) : 186,5 x 29,5 x 8,2 m;
prędkość : 25 - 28,4 węzła (mile morskie na godzinę);
uzbrojenie : 10 dział 280 mm, 12 dział 150 mm, 12 dział 88 mm,
(1916 zamienione na 4 dz. plot 88 mm), 4 rury torped. 500 mm;
opancerzenie : pancerz burtowy - 270 mm, pancerz art. gł. - 230 mm

Nazwy jednostek tego typu :

Goeben szczegółowe informacje o okręcie >>>  więcej
Moltke   szczegółowe informacje o okręcie >>>  więcej

Typ SEYDLITZ ( zasilenie floty 1913 ) :

Ogólne i podstawowe dane techniczne dla okrętów tego typu:

wyporność standartowa : 24.988 t;
wymiary (dł.,szer.,zanurzenie) : 200,5 x 28,5 x 8,2 m;
prędkość : 26,5 - 29,1 węzła (mile morskie na godzinę);
uzbrojenie : 10 dział 280 mm, 12 dział 150 mm, 12 dział 88 mm,
(1916 zamienione na 2 dz. plot 88 mm), 4 rury torped. 500 mm;
opancerzenie : pancerz burtowy - 300 mm, pancerz art. gł. - 250 mm

Nazwy jednostek tego typu :

Seydlitz    szczegółowe informacje o okręcie >>>  

Typ DERFFLINGER ( zasilenie floty 1914 - 1917 ) :

Ogólne i podstawowe dane techniczne dla okrętów tego typu:

wyporność standartowa : 26.600 t;
wymiary (dł.,szer.,zanurzenie) : 210,4 x 29 x 8,3 m;
prędkość : 26,5 - 29,1 węzła (mile morskie na godzinę);
uzbrojenie : 8 dział 305 mm, 12 dział 150 mm, 8 dział 88 mm,
(1916-1917 zamienione na 4 dz. plot 88 mm), 4 rury torped. 500 mm;
opancerzenie : pancerz burtowy - 300 mm, pancerz art. gł. - 270 mm

Nazwy jednostek tego typu :

Derfflinger    szczegółowe informacje o okręcie >>>  
Lützow          szczegółowe informacje o okręcie >>>  
Hindenburg  szczegółowe informacje o okręcie >>>  

opracowano w oparciu o źródło: Gozdawa-Gołębiewski; "I Wojna światowa na morzu"; 1994
w/g : Wywerka Prekurat T.; "Wykaz stanu flot wojennych państw uczestniczących w I W.Ś."

KLASYFIKACJA OKRĘTÓW - INFORMACJE OGÓLNE
KRĄŻOWNIKI LINIOWE - CHARAKTERYSTYKA

  Krążowniki liniowe były jedną z najmłodszych (z 1907 roku) klas okrętów bojowych. Były to okręty mało rozpowszechnione. Posiadała je tylko marynarka brytyjska, niemiecka i japońska. Budowę ich podjęto również w Rosji, a później - już w trakcie wojny - także w USA. Krążowniki liniowe, będące kolejną fazą rozwojową krążowników pancernych, stały się właściwie odmianą wielkich okrętów liniowych, słabiej wprawdzie opancerzonych, lecz za to dużo szybszych. Wśród zadań im stawianych - oprócz tradycyjnych, jak rozpoznanie i pościg - na pierwszy plan wybijał się manewr. Z reguły stanowiły straż przednią głównych sił, złożonych z okrętów linowych.

  Krążowniki liniowe rozwijały się jednocześnie z drednotami, dorównując im rozmiarami lub je nawet pod pewnym względem przewyższając, co stało się w latach wojny już regułą. Najbardziej charakterystyczny element krążowników liniowych - prędkość - wykazywał również stałą tendencję wzrostu: pierwsze okręty osiągały 25-26 węzłów, jednostki zbudowane tuż przed wojną - 28-29 węzłów, a konstrukcje z czasów wojny przekroczyły 31 węzłów. Na urządzenia napędowe przypadało 11,5-15% wyporności, podczas gdy na okrętach liniowych - jedynie 7-8,5%. Pod względem uzbrojenia bardzo nieznacznie różniły się od drednotów. Przeważnie miały o 2 działa artylerii głównej mniej niż okręt liniowy podobnej wyporności. Opancerzone były jednak dużo słabiej. Maksymalna grubość pasa pancernego na linii wodnej wynosiła przeciętnie 200-270 mm, a tylko na niektórych jednostkach dochodziła do 300 mm. Opancerzenie wież ciężkiej artylerii w najgrubszych miejscach nie przekraczało 270 mm. Przeciętnie ciężar opancerzenia stanowił 17-33% wyporności normalnej krążownika liniowego.

  W Wielkiej Brytanii, która pierwsza wprowadziła okręty tej klasy obowiązywała klasyfikacja "krążownik bojowy" (battle cruiser). Również we Francji, nie posiadającej takich jednostek, używano określenia "krążownik bojowy" (croiseur de bataille). Natomiast w Niemczech okręty te nazywano "krążownikami pancernymi" (Panzerkreuzer) przy starej klasyfikacji urzędowej "wielkie krążowniki" (Grosse Kreuzer). Termin "krążownik bojowy" (Schlachtkreuzer) wszedł w użycie później. W Rosji do 1915 roku obowiązywała klasyfikacja "krążowniki pancerne" (bronienosnyje kriejsiera), zmieniona następnie na "krążowniki liniowe" (liniejnyje kriejsiera).


opracowano w oparciu o źródło: Gozdawa-Gołębiewski; "I Wojna światowa na morzu"; 1994

Powrót na stronę główną działu: MARYNARKA

Copyright 2004 © by Home Page : All rights reserved. ®